Model NL - 20LY T - 2 keer tegenwind op 1 dag, of die kuitenbijtertjes waar je net niet makkelijk tegen op fietst , Prijs € 899,- |
Model NL - 20LY T - De snelle City Commuter, woon-werk verkeer | Flexibele in te stellen 'TURBO' mode , Prijs € 899,- |
Model NL - 20LY T - Serieuze competitie voor de speed pedelec, want die mag in de stad maar 30 km/h , Prijs € 899,- |
Standaard elektrische fietsen, e-bikes, of pedelecs zijn begrenst in hun snelheid. Deze fietsen ondersteunen normaal
tot een snelheid van ongeveer 25-27 km/u. Wanneer je boven deze snelheid komt, dan stopt de motor met ondersteunen, en dan wordt het zwaar trappen. Deze 25 km/h limiet, zal ook wellicht de reden zijn dat er wordt geschat dat
45% van de elektrische fietsen in Nederland en Belgie momenteel zijn gechipt, zijn opgevoerd en opgedreven, omdat velen,
als de situatie het toelaat, liever een paar kilometer per uur, sneller willen
kunnen fietsen.
Echter zijn er sinds enkele jaren ook elektrische fietsen op de markt die veel sneller gaan. Deze zogenoemde speedpedelecs of high-speed e-bikes hebben met name sinds 2014 een
enorme opmars gemaakt en de verwachting was dat dit de komende jaren alleen nog maar meer zou gaan worden.
Het grote verschil verschil tussen de normale e-bike en deze speedpedelec is dus de maximale snelheid tot waar de fiets ondersteund.
Waar een normale elektrische fiets zoals gezegd met 25 km/u ophoudt, stopt de speedpedelec pas bij 45 km/u. Deze snelle e-bikes kunnen dus echt beduidend sneller dan de normale
elektrische fietsen,
maar hoeven dit natuurlijk niet. Om die reden zat de overheid ook nog een beetje in de problemen wat betreft de wetgeving voor deze snelle elektrische fietsen.
Voor 2017 was het zo dat een officiële speedpedelec voorzien moest worden van een blauw snorfiets kenteken en vervolgens ook verzekerd moet worden als een snorfiets. Het gevolg
hiervan was dat een speedpedelec dus ook alleen bereden mag worden door personen van 16 jaar of ouder die in het bezit waren van minimaal een bromfietscertificaat (of een gewoon
rijbewijs). Een blauw snorfiets kenteken betekende dat er geen helmplicht is, maar betekende tevens het ook dat het voertuig niet harder dan 25 km/u mocht.
Hier zat destijds dus het manco in de wetgeving
Officieel was het dus zo dat mensen die op een speedpedelec welke speciaal bedoelt is voor snelheden tot 45 km/u volgens de wet niet sneller mochten dan 25 km/u.
Iedereen die met zo'n snelle e-bike harder fietste dan 25 km/u was officieel dus in overtreding. Dit is natuurlijk een vreemd verhaal en dit ging dan ook veranderen. Vanaf 1 januari
2017 werden de highspeed pedelecs onder de categorie bromfietsen geplaatst. Dit betekende dat de fietsen moeten worden voorzien van een gele kentekenplaat. Vanaf dat moment
gold een maximale snelheid gelijk aan bromfietsen, dus 45 km/u. Ook wordt er binnen de bebouwde kom,
regelmatig op de rijbaan gefietst, en geldt er een helmplicht.
In augustus 2016 werd bekend gemaakt dat er definitief een helmplicht ging komen. Voor deze helm voor de gebruiker van de snelle e-bike, de highspeed pedelec, is nu een nieuwe norm ontwikkeld. De
huidige helmen die in winkels te koop waren, voldeden niet aan die norm. Zo was een gewone racefietshelm ongeschikt omdat die teveel plekken van het hoofd onbeschermd laat. De
bromfietshelm zou te weinig ventileren en schermt daarnaast de oren te veel af. Sommige bromfietshelmen voldoen wel aan de norm. Probleem is dat de nieuwe helm, volgens de nieuwe
strenge norm, pas in de tweede helft van 2017 beschikbaar was. Dat was veel later dan de ingangsdatum van de nieuwe wet. Vanaf 1 januari 2017 konden de bestuurders van de snelle e-bikes,
zogeheten Speed Pedelecs, dus een boete verwachten als ze een verkeerde (racefiets)helm dragen. Dit kon worden voorkomen door het dragen van bromfietshelmen.
NIEUWE
HELM NORM VOOR DE BESTUURDER SPEED PEDELEC:
- Helm moet lager zijn bij de slaap dan een standaard fietshelm om kwetsbare bloedvaten bij de slaap te beschermen.
- Helm moet lager aan de achterkant zijn om de nek te beschermen en daar zittende belangrijke aders en zenuwen.
- Gemaakt zijn van dikker schuim zodat het betere bescherming oplevert bij een val.
- Een vizier dat tranende ogen en hinder door insecten voorkomt.
- Kleinere gaten in de helm om afkoeling te verzorgen maar toch betere bescherming te bieden.
OVERIGE REGELS
- minimaal 16 jaar zijn;
- een bromfietsrijbewijs (type AM) of rijbewijs hebben;
- een goedgekeurde bromfietshelm (norm ECE 22.05) of een goedgekeurde speed-pedelec-helm (norm NTA 8776:2016) dragen;
- een gele bromfietskentekenplaat achterop uw speed-pedelec hebben;
- voor uw speed-pedelec een verzekering voor wettelijke aansprakelijkheid (WA) hebben;
- op het fiets/bromfietspad rijden (of op de rijbaan). U mag dus
soms niet op het fietspad rijden;
- het kentekenbewijs bij u hebben.
- VERKEERSREGELS VOOR SPEED-PEDELEC -
Hier zit nu dus het manco in de wetgeving
Voor speed-pedelecs gelden dezelfde regels als voor bromfietsen.
Voor een speed-pedelec gelden de volgende maximum-snelheden:
- Op de rijbaan 45 km/u.
Als u de rijbaan op moet, en auto's rijden hier 50-60 km/h en u bijvoorbeeld 20-30 km/h , dan krijgt u dus claxon en licht signalen,
middelvinger en tikjes op het voorhoofd gebaren... , en is dit bloedlink
- Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom 40 km/u.
- Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom 30 km/u.
Wie zich dus realiseert dat je in de bebouwde kom in uw dorp of stad maar 30 km/h op een speedpedelec mag, wie zich niet lekker voelt bij de verplichting om op de rijbaan tussen het veel
snellere auto verkeer te gaan rijden (speedpedelecs mogen 45 maar gaan aanmerkelijk langzamer) , en wie geen zin heeft in de huidige rompslomp omtrent het verzekeren,
kenteken, helmplicht etc... , en voor wie zo'n 30-35 km per uur,
daar waar het kan, ook al een hele mooie acceptabele cruise snelheid is, heeft Samebike wellicht de perfecte e-bike!
SAMEBIKE NL - 20 LY T
De Samebike NL - 20 LY T is voorzien van een zeer sterke 250W Bafang achterwiel motor (piek 350W) die voor de Amerikaanse en Europese markt is ontwikkelt, en die onbegrensd als u meetrapt/pedaleerd, tot 32-35 km/u kan ondersteunen. (in de VS en Canada mag je ook gewoon 32 km/h of 20 miles p/h) Alle onderdelen van de fiets, zoals de frame stabiliteit en de remmen, zijn dan ook berekend op deze snelheden.
Op uw racefiets mag u net zo hard als u trapt, benzine scootertjes rijden met 50 km/h over het fietspad, echter, is het zoals hierboven al was omschreven momenteel in Nederland dus niet toegestaan om harder dan 25 km/u te rijden op een fiets met power assist ondersteuning. Om deze betuttelende reden is onze zeer sportieve Samebike e-bike met
Europees CE Keurmerk, standaard dan ook voorzien van een begrenzer.
Hiermee voldoet de fiets volledig aan de huidige wetgeving. Echter kan je er op eigen risicio voor kiezen,
daar waar het kan, deze begrenzer eraf te halen door een instelling op het display te veranderen, en vice versa. Officieel is de fiets dan niet meer toegestaan op de openbare weg in Nederland, net zoals je met je auto op een verlaten snelweg, echt niet harder mag rijden dan 120-130 km/h, ook niet midden in de nacht als er niemand op de weg is.
Samenvattend; Het
voordeel van deze e-bike ten opzichte van de "officiële" High Speed
Pedelecs, waarvan de laatste 2 jaren heel raar, de verkoopcijfers
procentueel juist flink afnemen, is dat de fiets dus niet hoeft te
worden voorzien van een kentekenplaat, u hoeft er niet mee op de
rijbaan tussen auto's en vrachtverkeer te manouvreren, hij trekt
vanaf stilstand tot 32 km/h net zo snel op als een Speed Pedelec,
zodat u uit de problemen blijft en de fiets hoeft dus ook niet
verplicht verzekerd te worden. Daarnaast is het een eigen keuze om
wel of geen fietshelm te dragen, onze suggestie is om dit wel te
doen, immers 35 km/h op een fiets,
ook daar waar het kan,
is best snel, en safety first. Meer informatie over deze Samebike NL - 20 LY T e-bike
vindt u hieronder.
48V en 10.4 a/h samsung batterij , dus goed voor 499.2 Wh . Met de 250W (piek 350W) Bafang motor met 58 Newton meter trekkracht en krachtsensor, is het cruisen met snelheden van boven de 30 km/h. Heuvels en bergen, tegenwind op de afsluitdijk een makkie. Gashendel, inklapbare pedalen, soft seat zadel, verende zadelpen, instelbare schokbrekers voor, Tektro schijfremmen, Shimano 7 speed, Chaoyang anti lek banden, mount en usb aansluiting voor navigatie op het stuur, 10.4 a/h reserve batterijen voor slechts € 200,- per stuk en... diefstal beveiliging d.m.v. alarm met beweging sensor en loeiende luidspreker in de controller, waardoor het achterwiel op slot slaat. Type naam; "Samebike Turbo Vouwpedelec".
Iets langer uitslapen? Zoek je een snelle en hippe school pedelec of wil je wat later voor de training van huis kunnen!
Zoekt u een snelle opvouwbare woon-werk fiets voor in en om de stad, en die nog geen 1/5de kost van een speed pedelec!
De Ardennen, het Zwarte woud, de Alpen of de Pyreneeën! Tork en gewoon iedereen met 20 km/h naar boven!
Met de Samebike Turbo kunt u via het stuur de turbo mode activeren en deactiveren, wanneer u wilt...
TOPKWALITEIT 20 INCH ELEKTRISCHE VOUWBARE FIETS MET MATZWARTE COATING
De Samebike "Turbo" is een mooie ebike met een hele goede kwaliteit en hij heeft een prima rijcomfort (fietst heel natuurlijk).
KRACHTSENSOR
De krachtsensor stuurt de ondersteuning van de ebike aan. Kwalitatief goede ebikes zijn vaak afgemonteerd met een krachtsensor, dit zorgt voor een natuurlijker fietsgedrag en meer veiligheid. Kort gezegd reageert een krachtsensor op de druk die op het pedaal wordt gezet (een rotatiesensor reageert op omwentelingen). Dit is makkelijk bij het wegfietsen (ondersteuning reageert sneller) maar ook als u bergop fietst (fiets gaat meer ondersteunen bij zwaarder trappen) of juist in druk verkeer komt (bij een lichte trapbeweging neemt de ondersteuning af). Een ebike met een krachtsensor denkt meer met u mee en zorgt voor nog meer rijcomfort en veiligheid.
TOPKWALITEIT ACCU/BATTERIJEN
Deze elektrische vouwfiets is voorzien van een moderne uitneembare in-frame
lithium accu met Samsung cellen. Samsung werkt samen met TESLA
(elektrische auto's) en levert goede accu's met een lange levensduur. De accu
kan binnen en buiten het frame worden opgeladen en heeft een bereik van ruim 70
km (in de laagste ondersteuning). Op het stuur zit een GSM houder met een handige USB poort zodat u uw telefoon via de batterij in de fiets kunt bijladen.
(u kunt bijvoorbeeld uw smartphone als
GPS op het stuur gebruiken, dankzij de USB sluiting gaat de batterij van de
telefoon niet leeg).
KRACHTIGE EN STILLE MOTOR
De Samebike Turbo heeft een flexibel ondersteuningsniveau. De krachtsensor (geeft een variabele ondersteuning) zorgt ervoor dat de fiets heel
prettig rijdt (vergelijkbaar met een grote ebike). Zacht trappend en druk gevend
werkt de motor mooi geleidelijk, zeer gemakkelijk in druk verkeer en prettig
voor een toertocht. Met meer pedaalkracht of via de hand throttle op het stuur is de motor krachtig en is de ebike
indien nodig supersnel. De motor is bij uitstek geschikt en ook krachtig genoeg voor bergachtig terrein
(wordt ook gebruikt in Spanje, Frankrijk, België en Zwitserland). Bijkomend
voordeel bij de Turbo" is dat de Bafang motor nog stiller is geworden.
SUPERHANDIGE GASHENDEL
Deze elektrische vouwfiets is afgemonteerd met een gashendel waarmee u heel
makkelijk kunt wegrijden vanuit stilstand. Ideaal voor in de stad met veel
starts en stops. Als u eenmaal gewend bent aan de gashendel dan wilt u
niet meer zonder :)
LCD DISPLAY
Links op het stuur vindt u een mobiele telefoon mount die is voorzien van een USB poort.
Steeds meer mensen fietsen met smartphone navigatie en met de USB poort kunt u
de telefoon bijladen tijdens het rijden zodat de batterij niet leeg raakt. Rechts op het stuur (goed beschermde plek) zit een display die
alle informatie geeft die nodig is.
GOEDE KWALITEIT EN ZEER COMPLEET
Bij het afmonteren van de ebike hebben we steeds gekozen voor kwaliteit. Een
goede lithium accu, een soepele krachtige en stille motor in het achterwiel,
krachtsensor, aluminium voorvork, vouwbare pedalen met een metalen behuizing,
dikke schijfremmen (remmen ook goed bergaf), anti-roest ketting, Aluminium velgen en spaken,
etc.
EIGENSCHAPPEN
STANDAARD EXTRA'S OP DE TURBO
VERBETERINGEN
Iedere productieronde voeren we verbeteringen door aan de fiets. Hieronder een
overzicht.
1. Krachtsensor pakket zorgt voor een nog natuurlijker en veiliger fietsgedrag
2. Stillere 250W Bafang motor met een piek belasting van 350W
3. Groter voorblad en kleiner achtertandwiel voor groter verzet (nog rustiger trappen bij hogere snelheid)
4. Vernieuwd stuurhuis met verbeterde sluiting en langere stuurpen voor een
rechtere zithouding (minder druk op de polsen)
5. Werkende USB poort op het stuur zodat u de accu als externe batterij
kunt gebruiken (bijv. in combinatie met navigatie op smartphone op het stuur)
6. Verbeterde mechanische schijfremmen tektro (makkelijker afstellen bij
onderhoud)
Elektrische Vouwfiets | Actieradius in praktijk | Basisprijs incl. btw | Vermogen Batterij |
---|---|---|---|
CSB 2019 (13 Ah) | 75 km | € 1.448,- | 36V / 468 Kh |
Brompton Electric 2019 | 63 km | € 2.995,- | 36V / 230,4 Kh |
Ebike20 Design III | 63 km | € 1.275,- | 36V / 230,4 Kh |
Eco Traveller N7 | 63 km | € 1.699,- | 36V / 360 Kh |
Stella Citta | 63 km | € 1.549,- | 36V / 378 Kh |
CSB 2019 (10,4 Ah) | 60 km | € 1.299,- | 36V / 374,4 Kh |
Shinga Scamper S400 | 36 km | € 1.199,- | 36V / 324 Kh |
Samebike NL - 20 LY T | 64 km *** | € 899,- | 48V / 499.2 Kh |
* Gebaseerd op de actieradius volgens de fabrikant met een 10% correctiefactor
** Huidige prijs op het moment van de testafname
*** Snelheden van boven de 30 KM/H , andere fietsen max. 25 KM/H