Een fiets van de zaak was de afgelopen jaren geen
aantrekkelijke optie voor werknemers. Reden is de ingewikkelde
berekening van de bijtelling voor het prive gebruik. Het kabinet
versimpelt de fiscale fietsregeling echter per 1 januari 2020. Omdat u
er vast vragen overheeft, zetten we 12 belangrijke weetjes over de
nieuwe fiscale regels op een rij.
1. Werkt een bijtelling net zoals bij een auto van de zaak? Het kabinet
vindt dat fietsen naar het werk goed is voor het milieu. Met de nieuwe
regels wordt het een stuk aantrekkelijker gemaakt om een fiets van de
zaak te gebruiken. De bijtelling voor een fiets van de zaak is straks
gebaseerd op de methodiek zoals bij de bijtelling voor een auto van de
zaak. Wel zijn de uitgangspunten anders. Het bijtellingspercentage voor
een fiets van de zaak is vanaf 2020 7%. Ondernemers kunnen een fiets van
de zaak voor zichzelf aanschaffen.
2. Is dit geen lastige registratie en complexe rekenmethode? De
maatregel is vooral in het leven geroepen om de regelgeving te
vereenvoudigen. Wie nu over een fiets van de zaak beschikt, moet
namelijk belasting betalen over het prive gebruik. Dit is lastig te
registreren en de rekenmethode is complex. Werkgever heeft drie manieren
om fietsgebruik te stimuleren Werkgevers die het fietsgebruik door hun
medewerkers willen stimuleren, hebben in de basis drie manieren om dit
te doen. Fiscaal jurist Ad Teunissen van H&L Accountants &
Belastingadviseurs zet de opties op een rij:
a. Door een fiets te verstrekken. - De werknemer wordt dan
eigenaar van de fiets. Omdat dit loon is voor de werknemer, kan een
werkgever ervoor kiezen om het loonbestanddeel bij de
eindheffingsregeling te betrekken. De werkgever neemt dan de eventuele
verschuldigde loonheffing voor zijn of haar rekening.
b. Door een vergoeding voor de fiets te geven. - Een werkgever
vergoedt een fiets compleet of voor een gedeelte. Ook dit wordt als loon
gezien. Ook hier kan de werkgever ervoor kiezen om het loonbestanddeel
bij de eindheffingsregeling te betrekken.
c. Ter beschikking stellen van de fiets. - De fiets blijft dan
eigendom van de werkgever. Bij de nieuwe fiscale regeling rond
bedrijfsfietsen die 1 januari 2020 ingaat, verandert er alleen voor
optie 3 wat: de regels bij een verstrekking en vergoeding (optie 1 en
optie 2) blijven gelijk.
3. Hoe werkt de bijtelling? Alleen werknemers die een fiets ter
beschikking krijgen van de werkgever (zie het kader elders op de pagina)
krijgen te maken met bijtelling. Behalve voor het woon-werkverkeer mag
de werknemer de fiets uiteraard ook voor prive-fietsritten gebruiken.
LET OP: ook wanneer een werknemer de fiets van de zaak alleen gebruikt
voor het reizen van en naar het werk, is de bijtellingsregeling van
toepassing! De regeling houdt in dat werknemers jaarlijks 7% van de door
de fabrikant vastgestelde consumentenadviesprijs van de fiets bij hun
inkomen moeten bijtellen. Goed om te weten is wel dat een werknemer met
een fiets van de zaak niet meer in aanmerking komt voor de
belastingvrije reiskostenvergoeding.
4. Voor welke fietsen geldt de regeling? De regeling geldt voor
alle soorten fietsen, dus ook e-bikes, fatbike, vouwfietsen en speed
pedelecs.
5. Is een bijtelling niet voor accessoires, wel voor accu-upgrade?
Accessoires die door de werkgever bij de fiets ter beschikking worden
gesteld - zoals regenpakken en fietstassen - vormen in principe gewoon
loon, waarbij een werkgever er ook voor kan kiezen om het
loonbestanddeel onder de eindheffingsregeling te betrekken. Ad Teunissen
van H&L Accountants & Belastingadviseurs voegt daar het volgende wel aan
toe: wanneer accessoires deel uitmaken van de fiets, maken ze ook deel
uit consumentenadviesprijs van de fiets. Denk dan bijvoorbeeld aan de
upgrade van een accu bij een elektrische fiets. Onderhoudsbeurten en
servicepakketten spelen voor de bijtelling geen rol, dat zijn bijkomende
kosten voor de werkgever.
6. Hoe werkt de controle van het gebruik van een fiets van de zaak?
De complexiteit van het al dan niet prive gebruik was juist het
probleem. Door de nieuwe regels is de verwachting dat de controle bij
het beschikking stellen van een fiets vanaf 2020 minder wordt.
7. De werknemer wordt geen eigenaar? Bij een fiets van de zaak
die beschikbaar wordt gesteld door de werkgever, blijft de fiets
eigendom van de werkgever.
8. Einde dienstverband; moet de fiets dan terug? Treedt een
werknemer uit dienst? Dan moet hij of zij de fiets van de zaak
teruggeven. Tenzij de werkgever en werknemer een overnamebedrag voor de
fiets hebben afgesproken. Dit bedrag moet tenminste de waarde zijn die
de fiets in het economisch verkeer heeft ten tijde van de overname. Het
overnamebedrag vormt een loonbestanddeel. Ook hier kan de werkgever er
voor kiezen om dit bestanddeel in de eindheffingsregeling op te nemen en
de daarmee bijkomende belastingen voor eigen rekening nemen.
9. Kan een fiets naast de auto van de zaak? Zowel een auto als
een fiets van de zaak mogen naast elkaar worden gebruikt. Op die manier
moet het bijvoorbeeld voor een werknemer interessanter worden om een
aantal dagen per week de fiets naar het werk te pakken.
10. Kan een Fiets van de zaak naast een prive-auto? Rijdt iemand
in een prive auto naar het werk? Dan mag hij voor de dagen die hij met
de auto naar de zaak komt, nog steeds de zakelijke kilometervergoeding a
0,19 cent per kilometer berekenen.
11. Kan een werknemer een eigen bijdrage voor gebruik van de fiets
betalen? Betaalt de werknemer een eigen bijdrage, dan wordt de bruto
bijtelling van 7% verminderd met de nettobijdrage van de werknemer. Het
resultaat kan nooit minder dan 0 euro zijn.
12. Fiets van de zaak en btw-teruggave, hoe werkt dat? Bij de
teruggave van de btw geldt nog steeds het Besluit uitsluiting aftrek
omzetbelasting (BUA). Concreet betekent dit dat de btw bij de aanschaf
van een fiets vooraf bij de werkgever afgetrokken mag worden, maar
slechts tot het btw-bedrag van de aanschafwaarde van de fiets van 749
euro inclusief btw.
Waar vindt ik meer informatie over een fiets van de zaak vanaf 2020 ?
Detail informatie kunt u vinden op deze pagina:
www.rijksoverheid.nl
13. Kan ik bij jullie voor € 4.33 per maand een Fiets van de Zaak
regelen? Ja, we hebben hier in de laatste maanden veel ervaring mee
opgedaan. In de basis komt het er op neer, dat als uw werkgever een
fietsplan van de zaak heeft, wij van u de zakelijke gegevens
(naam/adres/btw-nummer) van uw werkgever ontvangen, en we een "Pre
Invoice" opmaken op basis van deze gegevens. De Pre Invoice heeft
vanzelfsprekend ons KVK nummer en BTW nummer, die ongetwijfeld door uw
werkgever wordt gecheckt.
Op de Pre Invoice, bieden we u een "upgrade" van de standaard
accu/batterij aan, zodat deze meetelt in de totale aanschaf. Als
voorbeeld: U wilt graag onze Samebike NL - 20 LY Turbo vouwfiets gaan
gebruiken voor woon-werk verkeer. Deze fiets kost € 899,- incl. btw.
Netto is dit € 899,- gedeeld door 121 x 100 = € 742,98 . We maken
vervolgens een factuur op met een kostprijs van de fiets van netto €
600,- en de upgrade batterij voor netto € 142,98. Deze factuur sturen we
naar uw werkgever, en op het moment dat deze wordt voldaan, leveren we 2
dagen later de fiets bij u af op uw woon-werk adres.
U dient
vervolgens jaarlijks 7% van de netto consumentenadviesprijs ( € 742,98 )
van de fiets bij uw inkomen op te tellen. Dit is € 52,01 per jaar of €
4,33 per maand. En dit klopt, voor € 4,33 per maand rijdt u een
spliksplinternieuwe Samebike Turbo...