F.A.Q.



Veel Gestelde Vragen


Samebike werkt niet met dure bedrijfspanden en dus hoge overhead kosten. Zo kunnen we de prijzen voor onze fietsen laag houden. Dus hebben we ervoor gekozen onze modellen online in detail aan te bieden, en als u interesse heeft in een fiets, deze bij u op locatie te demonstreren. Op deze manier kan je goed overwegen of je een elektrische fiets wilt en zo zorg je ervoor dat je een e-bike aanschaft die bij jou past. Op foto's en video's zien onze fietsen er wellicht toch vaak net iets anders uit als in de praktijk. Daarom komen we graag vrijblijvend bij u langs in Nederland en Belgie voor een proefrit aan huis/werk, zodat u precies weet wat u koopt.

Over het algemeen is de procedure als volgt:
 
  1. Stuur uw bestelling via ons bestelformulier (rechts boven in het menu) of per e-mail naar info@samebike.nl, en wij zullen een afspraak met u maken voor aflevering.
  2. Ook kunt u via onze site een proefrit aan huis boeken. Als de fiets(en) tijdens de proefrit bevallen kunt u onze buitendienst medewerker ook uw bestelling doorgeven.
  3. Op de dag van proefrijden nemen we demofietsen mee, zodat u kunt testen en proefrijden.
  4. Beval(len)t de fiets(en) dan kunnen we meestal direct de gevraagde ebike(s) leveren die we vervolgens bij u op locatie volledig afmonteren en afstellen.
  5. U voldoet pas bij aflevering, nadat de fiets(en) voor u zijn opgebouwd de kostprijs via een telefonische overboeking (wij checken de afschrijving even) of in contant, ofschoon we binnenkort ook met een mobiele pin gaan werken.
  6. Het weekend dat volgt op de aflevering ontvangt u via de email een factuur met daarin de gekoppelde garantie bepalingen. In deze email staat tevens een invulveld om de garantie op de fietsen te koppelen aan uw naam gegevens. U vult uw details en uw naam gegevens even in, voegt het framenummer(s) van uw fiets(en) toe en verzendt deze met 1 klik.

Ja, wij maken standaard elektrische fietsen met trapondersteuning waarvoor de verkeersregels voor de gewone fiets van toepassing zijn. Op het frame van onze fietsen staat dan ook zoals verplicht deze EN 15194 sticker. Een standaard elektrische fiets heeft de volgende kenmerken:
 
  1. De fiets moet trapondersteuning hebben
  2. Meetrappen is nodig om vooruit te komen
  3. De trapondersteuning moet stoppen bij 25 km per uur
  4. De elektromotor heeft een maximum nominaal vermogen van 250 watt
Voor een elektrische fiets gelden dezelfde regels als voor een gewone fiets.

  1. U heeft geen rijbewijs nodig.
  2. U heeft geen wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA-verzekering) nodig voor de fiets.
  3. De elektrische fiets heeft geen kenteken nodig.
  4. Er geldt geen minimumleeftijd.
  5. U moet op het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad rijden.
  6. U hoeft geen helm te dragen.
Overigens hebben onze fietsen een nominaal vermogen van 250W, maar een piekvermogen van soms wel 500W. Als je de fiets in de "turbo" modus zet, spreek je dit vermogen aan.

Een fiets van de zaak was de afgelopen jaren geen aantrekkelijke optie voor werknemers. Reden is de ingewikkelde berekening van de bijtelling voor het prive gebruik. Het kabinet versimpelt de fiscale fietsregeling echter per 1 januari 2020. Omdat u er vast vragen overheeft, zetten we 12 belangrijke weetjes over de nieuwe fiscale regels op een rij. ​

1. Werkt een bijtelling net zoals bij een auto van de zaak? Het kabinet vindt dat fietsen naar het werk goed is voor het milieu. Met de nieuwe regels wordt het een stuk aantrekkelijker gemaakt om een fiets van de zaak te gebruiken. De bijtelling voor een fiets van de zaak is straks gebaseerd op de methodiek zoals bij de bijtelling voor een auto van de zaak. Wel zijn de uitgangspunten anders. Het bijtellingspercentage voor een fiets van de zaak is vanaf 2020 7%. Ondernemers kunnen een fiets van de zaak voor zichzelf aanschaffen.

2. Is dit geen lastige registratie en complexe rekenmethode? De maatregel is vooral in het leven geroepen om de regelgeving te vereenvoudigen. Wie nu over een fiets van de zaak beschikt, moet namelijk belasting betalen over het prive gebruik. Dit is lastig te registreren en de rekenmethode is complex. Werkgever heeft drie manieren om fietsgebruik te stimuleren Werkgevers die het fietsgebruik door hun medewerkers willen stimuleren, hebben in de basis drie manieren om dit te doen. Fiscaal jurist Ad Teunissen van H&L Accountants & Belastingadviseurs zet de opties op een rij:

a. Door een fiets te verstrekken. - De werknemer wordt dan eigenaar van de fiets. Omdat dit loon is voor de werknemer, kan een werkgever ervoor kiezen om het loonbestanddeel bij de eindheffingsregeling te betrekken. De werkgever neemt dan de eventuele verschuldigde loonheffing voor zijn of haar rekening.

b. Door een vergoeding voor de fiets te geven. - Een werkgever vergoedt een fiets compleet of voor een gedeelte. Ook dit wordt als loon gezien. Ook hier kan de werkgever ervoor kiezen om het loonbestanddeel bij de eindheffingsregeling te betrekken.

c. Ter beschikking stellen van de fiets. - De fiets blijft dan eigendom van de werkgever. Bij de nieuwe fiscale regeling rond bedrijfsfietsen die 1 januari 2020 ingaat, verandert er alleen voor optie 3 wat: de regels bij een verstrekking en vergoeding (optie 1 en optie 2) blijven gelijk. ​

3. Hoe werkt de bijtelling? Alleen werknemers die een fiets ter beschikking krijgen van de werkgever (zie het kader elders op de pagina) krijgen te maken met bijtelling. Behalve voor het woon-werkverkeer mag de werknemer de fiets uiteraard ook voor prive-fietsritten gebruiken. LET OP: ook wanneer een werknemer de fiets van de zaak alleen gebruikt voor het reizen van en naar het werk, is de bijtellingsregeling van toepassing! De regeling houdt in dat werknemers jaarlijks 7% van de door de fabrikant vastgestelde consumentenadviesprijs van de fiets bij hun inkomen moeten bijtellen. Goed om te weten is wel dat een werknemer met een fiets van de zaak niet meer in aanmerking komt voor de belastingvrije reiskostenvergoeding.

4. Voor welke fietsen geldt de regeling? De regeling geldt voor alle soorten fietsen, dus ook e-bikes, fatbike, vouwfietsen en speed pedelecs.

5. Is een bijtelling niet voor accessoires, wel voor accu-upgrade? Accessoires die door de werkgever bij de fiets ter beschikking worden gesteld - zoals regenpakken en fietstassen - vormen in principe gewoon loon, waarbij een werkgever er ook voor kan kiezen om het loonbestanddeel onder de eindheffingsregeling te betrekken. Ad Teunissen van H&L Accountants & Belastingadviseurs voegt daar het volgende wel aan toe: wanneer accessoires deel uitmaken van de fiets, maken ze ook deel uit consumentenadviesprijs van de fiets. Denk dan bijvoorbeeld aan de upgrade van een accu bij een elektrische fiets. Onderhoudsbeurten en servicepakketten spelen voor de bijtelling geen rol, dat zijn bijkomende kosten voor de werkgever.

6. Hoe werkt de controle van het gebruik van een fiets van de zaak? De complexiteit van het al dan niet prive gebruik was juist het probleem. Door de nieuwe regels is de verwachting dat de controle bij het beschikking stellen van een fiets vanaf 2020 minder wordt.

7. De werknemer wordt geen eigenaar? Bij een fiets van de zaak die beschikbaar wordt gesteld door de werkgever, blijft de fiets eigendom van de werkgever.

8. Einde dienstverband; moet de fiets dan terug? Treedt een werknemer uit dienst? Dan moet hij of zij de fiets van de zaak teruggeven. Tenzij de werkgever en werknemer een overnamebedrag voor de fiets hebben afgesproken. Dit bedrag moet tenminste de waarde zijn die de fiets in het economisch verkeer heeft ten tijde van de overname. Het overnamebedrag vormt een loonbestanddeel. Ook hier kan de werkgever er voor kiezen om dit bestanddeel in de eindheffingsregeling op te nemen en de daarmee bijkomende belastingen voor eigen rekening nemen.

9. Kan een fiets naast de auto van de zaak? Zowel een auto als een fiets van de zaak mogen naast elkaar worden gebruikt. Op die manier moet het bijvoorbeeld voor een werknemer interessanter worden om een aantal dagen per week de fiets naar het werk te pakken.

10. Kan een Fiets van de zaak naast een prive-auto? Rijdt iemand in een prive auto naar het werk? Dan mag hij voor de dagen die hij met de auto naar de zaak komt, nog steeds de zakelijke kilometervergoeding a 0,19 cent per kilometer berekenen.

11. Kan een werknemer een eigen bijdrage voor gebruik van de fiets betalen? Betaalt de werknemer een eigen bijdrage, dan wordt de bruto bijtelling van 7% verminderd met de nettobijdrage van de werknemer. Het resultaat kan nooit minder dan 0 euro zijn.

12. Fiets van de zaak en btw-teruggave, hoe werkt dat? Bij de teruggave van de btw geldt nog steeds het Besluit uitsluiting aftrek omzetbelasting (BUA). Concreet betekent dit dat de btw bij de aanschaf van een fiets vooraf bij de werkgever afgetrokken mag worden, maar slechts tot het btw-bedrag van de aanschafwaarde van de fiets van 749 euro inclusief btw.

Waar vindt ik meer informatie over een fiets van de zaak vanaf 2020 ? Detail informatie kunt u vinden op deze pagina: www.rijksoverheid.nl

13. Kan ik bij jullie voor € 4.33 per maand een Fiets van de Zaak regelen? Ja, we hebben hier in de laatste maanden veel ervaring mee opgedaan. In de basis komt het er op neer, dat als uw werkgever een fietsplan van de zaak heeft, wij van u de zakelijke gegevens (naam/adres/btw-nummer) van uw werkgever ontvangen, en we een "Pre Invoice" opmaken op basis van deze gegevens. De Pre Invoice heeft vanzelfsprekend ons KVK nummer en BTW nummer, die ongetwijfeld door uw werkgever wordt gecheckt.

Op de Pre Invoice, bieden we u een "upgrade" van de standaard accu/batterij aan, zodat deze meetelt in de totale aanschaf. Als voorbeeld: U wilt graag onze Samebike NL - 20 LY Turbo vouwfiets gaan gebruiken voor woon-werk verkeer. Deze fiets kost € 899,- incl. btw. Netto is dit € 899,- gedeeld door 121 x 100 = € 742,98 . We maken vervolgens een factuur op met een kostprijs van de fiets van netto € 600,- en de upgrade batterij voor netto € 142,98. Deze factuur sturen we naar uw werkgever, en op het moment dat deze wordt voldaan, leveren we 2 dagen later de fiets bij u af op uw woon-werk adres.

U dient vervolgens jaarlijks 7% van de netto consumentenadviesprijs ( € 742,98 ) van de fiets bij uw inkomen op te tellen. Dit is € 52,01 per jaar of € 4,33 per maand. En dit klopt, voor € 4,33 per maand rijdt u een spliksplinternieuwe Samebike Turbo...

Kijk eerst eens op de pagina E-bikes en klik op de foto van de fiets van uw voorkeur. Prijzen variëren afhankelijk van de uitvoering en opbouw van het model, hoeveel volt, welke batterij, welke extra's je wilt. Laten we een voorbeeld geven aan de hand van ons meest verkochte model, de NL - 20 LY en de Turbo versie;

In 48v uitvoering kost deze fiets € 759- , en dan krijg je deze in de verpakking/doos geleverd op uw woon/werk locatie en doet u zelf de opbouw en afmontage. De Turbo mode (30+ km/h) waarbij je kunt switchen tussen 25 km/h en 30+ km/h, en vice versa, kost € 40 extra. Ook is er de optie voor de standaard 8 a/h batterij, of de 10.4 a/h batterij, meerprijs voor de laatste is € 40,- Als laatste optie kunt u kiezen voor het grote 52T voortandwiel (i.p.v. 42T), meerprijs wederom € 40,-.

De (T)urbo is de uitvoering met alle beschikbare opties ( 30+ km/h , 10.4 A/h Batterij, groot 52T voortandwiel + Alarm / Slot ) en is leverbaar in het zwart voor € 899,- . Bezorging/aflevering, opbouw, tune-up en afmontage bij u thuis is € 49,99 . ( Heeft u een coupon code ontvangen, dan is de bezorging/afmontage gratis ) Betaling vindt plaats bij aflevering, via bancaire overboeking op uw telefoon, tablet of PC (wij checken uw overschrijving even) of in cash.

Deze bovenstaande opbouw van kosten, kunt u ook inzien op ons bestel/reservering formulier, rechts in het menu. Wij krijgen halverwege de maand in Nederland weer de leveringen binnen van alle modellen, in zwart en wit in de verschillende uitvoeringen. Het bestel/reservering formulier is bedoeld om uit deze batch je fiets(en) vast te leggen en te reserveren.

Samebike is altijd meer gericht geweest op het opbouwen van een gemeenschap van rijders/klanten, dan op het maximaliseren van de winst. De fiets doet overigens niets af aan kwaliteit, we werken alleen met de meest gerespecteerde merken voor de componenten die we in onze fietsen gebruiken. Wat ook helpt is dat we minder aan reclame en marketing hoeven uitgeven, omdat 1 op de 2 klanten bij ons komt via referentie. Dus gerefereerd door iemand die tevreden is over onze fietsen. Daarnaast slaan we het traditionele verkoop model over, en leveren we de zelfde kwaliteit die u gewend bent, af fabriek. We slaan dus de schakel van de rijwielhandelaar over in het hele verkoopproces, die natuurlijk ook nog eens zijn boterham moet verdienen, waardoor de goedkoopste e-bikes in Nederland al gauw 1500 Euro of meer kosten.
 

De fietsen kunnen op drie verschillende manieren worden gebruikt, als een gewone fiets, puur gas geven zonder te trappen, of in de trapondersteuningsmodus (PAS / Power Assist). De fietsen zijn uitgerust met een achterste planetaire naafmotor die gebruikmaakt van magneten om het achterwiel te draaien en de fiets vooruit te stuwen. De motor krijgt stroom van de batterij die in of achter het frame van de fiets is verborgen.
 

Veel van onze fietsen zijn vouwfietsen, en dus verstelbaar in hoogte via het stuur maar ook bij het zadel. Hierdoor kunnen fietsers met verschillende lengtes genieten van onze fietsen. De E-bikes zijn het meest comfortabel af te stellen voor fietsers met een lengte van 1.55m tot 1.94m.
 

Alle fietsen hebben een draagvermogen van 125 kg of meer. Zelfs onze vouwfiets, de Samebike Turbo kan 125 kg dragen.
 

We zijn niet in winkels te koop, maar door een direct consumenten merk te zijn, met proefrijden aan huis, weet u wat u krijgt en zonder extra geledingen in het verkoopproces, kunnen we de prijzen voor u laag houden!
 

Allereerst is het belangrijk om geen appels met peren te vergelijken. Ofschoon de fietsen er op het eerste gezicht vrijwel identiek uitzien, zijn er best wel veel verschillen.


1. Gearbest / Banggood / Alibaba / Amazon zijn wederverkopers van onze basis modellen. Onze fiets heeft bijvoorbeeld geen 350W Chinese motor, die in Europa overigens niet legaal is, 250W maximaal is de grens , maar onze fiets heeft een high gear 250W Bafang motor, met een piek vermogen van 500 W. Hierdoor loopt de fiets in de Turbo stand 35-37 kilometer per uur, en geen 25-28 km/h.

Gearbest / Banggood / Alibaba / Amazon are resellers of our basic models. For example, our bike does not have a 350W Chinese motor, which is not legal in Europe, 250W is the maximum limit, but our bike has a high gear 250W Bafang motor, with a peak power of 500 W. This means the bike runs in Turbo mode 35-37 kilometers per hour, and not 25-28 km/h.


2. Onze fiets heeft een rotatie/kracht sensor, waardoor je flexibel bent in de kracht die je met je benen geeft, en de ondersteuning die je krijgt, het fiets gewoon beter. Waarom fietst het beter; we hebben de afgelopen 2 jaar honderden proefritten aan huis gedaan, bij consumenten die nu klant zijn.

Our bike comes with a rotation / power sensor, which makes you more flexible in exerting force, and the support you get, the bike just rides better. Why does it ride better; over the past 2 years we have done hundreds of test drives at home with consumers who are now customers.


3. Onze fiets kun je via het stuur in de 25 km/h modus of in de 35 km/h modus zetten, volledig flexibel.

Our bike can be put in the 25 km/h mode or in the 35 km/h mode via the handlebars, completely flexible.


4. Onze fiets komt met een dubbele (reserve sleutel) voor het contact en de batterij, en met een reserve afstandsbediening. Bij onze fiets hoef je de sleutel dus niet onder in het frame in de batterij op contact aan te zetten, maar zet je de fiets aan met de contact sleutel of de afstand bediening. Dit maakt in de praktijk veel uit, omdat je die sleutel in de batterij vaak vergeet, of kwijt raakt

Our bike comes with a double (spare key) for the contact and the battery, and with a spare remote control. With our bike you don't have to turn on the key in the battery at the bottom of the frame, but turn on the bike with the contact key or the remote control. This makes a lot of difference in practice, because you often forget or lose that key in the battery ...


5. Onze fiets heeft een 52T voortandwiel (42T is standaard), waardoor je niet in de lucht trapt, en waar bij je enorm snel moet pedaleren, maar waarbij je ook boven de 30 km/h druk houdt op de pedalen en mee kunt trappen.

Our bike has a 52T front sprocket (42T is standard), so you don't pedal in the air, and where you have to pedal extremely fast. You also keep pressure on the pedals above 30 km/h and it is smooth cycling.


6. Onze fiets komt met 48V x 10.4 a/h batterij/accu met Samsung cellen en niet met onbekende Chinese cellen.

Our bike comes with 48V x 10.4 a/h battery with Samsung cells and not with unknown Chinese cells.


7. Onze fietsen komen met Chaoyang anti puncture banden waarbij een extra keramische laag in de band ervoor zorgt, dat de kans op een lekke band aanmerkelijk kleiner is.

Our bikes come with Chaoyang anti-puncture tires where an extra ceramic layer in the tire ensures the chance of a flat tire is considerably smaller.


8. Onze fiets komt met werkende voor en achter verlichting.

Our bicycle comes with working front and rear lighting.


9. Onze fiets wordt bij de klant opgebouwd en afgesteld direct uit de verpakking, terwijl deze al volledig is geassembleerd en getest, en door de quality controle is geweest. Je hebt dus niet te maken met een fiets die uit de wellicht (beschadigde) verpakking met eventuele gebreken komt zoals niet werkende remmen, deuken, krassen, een kapotte accu, een controller die niet werkt, een gebroken LCD, enz. De extra verpakking foam en de bescherming op onze fietsen, zorgen er ook voor dat er tijdens het transport van China naar Europa met de trein, in tegenstelling tot met de boot, er bijna geen kans is op schade aan verpakking en fietsen.

Our bike is assembled and adjusted at the customer location directly from the packaging, while it has already been fully assembled and tested, and has been through quality control. You don't have to deal with a bicycle that comes out of the (damaged) packaging with defects such as broken brakes, dents, scratches, a broken battery, a controller that does not work, a broken LCD, etc. The extra packaging foam and the protection on our bikes also ensures that during transport from China to Europe by train, unlike by boat, there is almost no chance of damage to packaging and bicycles.


10. Wij leveren onze fietsen met 5 jaar fabrieks garantie op het frame, en 1 jaar op mechanica en elektronica. Als je online via Gearbest / Banggood / Ali / Amazon iets koopt, heb je in de praktijk eigenlijk helemaal geen garantie. Ze hebben namelijk geen reserve onderdelen zoals batterijen, motoren, LCD schermen, controllers, dus bij een probleem is je fiets vaak maanden lang uit de running. Dat is ook de reden dat wij wekelijks 20-30 aanvragen krijgen uit heel Europa voor support.

We deliver our bikes with a 5-year factory warranty on the frame, and 1 year on mechanics and electronics. If you buy online via Gearbest / Banggood / Ali / Amazon, you actually have no guarantee whatsoever. They have no spare parts such as batteries, motors, LCD screens, controllers, so if there is a problem, your bike will be out of the running for months. That is also the reason we receive 20-30 requests every week from all over Europe for support.


11. Wij leveren vanuit voorraad, onze Samebike Turbo is zelfs bij ons op te halen, of de volgende dag leverbaar, aan huis bezorgd. Onze fietsen komen met afstandsbediening en alarm en wij geven uitleg en demontreren hoe dit werkt. Onze fietsen komen met een handleiding en manual in 5 talen. Wij sturen onze klanten via email een link om het framenummer van de fiets te koppelen aan de naam/adres gegevens, zodat men ook daadwerkelijk garantie op de fiets heeft.

We deliver from stock, our Samebike Turbo can even be picked up from our warehouse, or delivered the next day, to your door. Our bikes come with remote control and alarm and we explain and demontrate how this works. Our bikes come with a manual in 5 languages. We send our customers a link via email to link the frame number of the bicycle to the name / address data, so that they actually have a warranty on the bicycle.


12. Als je online koopt, zit je, merken wij van onze Europese klanten, in 50-55% van de gevallen, toch met een levering aan huis, met extra's en kosten bovenop de kostprijs, waarbij je aan de deur belastingen, anti dump heffing en compenserend recht betaald aan de DHL/TNT bezorger. Gemiddeld is dat zo'n 260 Euro horen wij. Bij ons krijg je een factuur, inclusief BTW en weet je op voorhand waar je aan toe bent. Dus worden onze fietsen grootschalig gecombineerd met een aankoop voor een fietsenplan, want daar heb je een factuur met BTW voor nodig.

We have been told by our European customers, if you buy online, in 50-55% of the cases, you will be charged with extras and costs on top of the base price, where you pay taxes, anti-dumping charges and compensatory duties, paid to the DHL / TNT delivery person at the door. We have been told, on average this is around 260 Euros. With us you will receive an invoice, including VAT and you will know in advance where you stand, no additional cost. That is also a reason why on a large scale our bicycles are being bought through company bicycle plans, because you need an invoice with VAT for that.


We leveren en verzenden momenteel alleen naar Nederland en Belgie. We werken eraan om in de nabije toekomst naar alle Europese landen te kunnen leveren en verzenden, dus als u interesse heeft, stuur ons dan een mailtje naar info@samebike.nl ! .
 

We currently only deliver and ship to the Netherlands and Belgium. We are working to deliver and ship to all European countries in the near future, so if you are interested, send us an email at info@samebike.nl! .
 

Samebike is een Chinese fabrikant van elektrische (vouw)fietsen en Fatbikes. Deze fietsen zijn ideaal voor op vakantie maar ook geschikt voor fietstochten of dagelijks gebruik. De elektrische vouwfiets is in opkomst en dat is niet zonder rede. Een kleine vouwbare e-bike is namelijk makkelijk te vervoeren en op te bergen, heeft prima rij-eigenschappen en is geschikt voor groot en klein.
 
  • Samebike organiseerd productie en verkoop in eigen beheer en heeeft een hele simpele bedrijfsvoering. Hierdoor kunnen we goede fietsen aanbieden voor zeer scherpe prijzen. Sinds kort werken we met een proefrit aan huis service, waarmee we onze ebikes gemakkelijk door heel Nederland en Belgie (en daarbuiten) kunnen introduceren. Hierdoor is het mogelijk om onze ebikes gewoon thuis te testen en service op afstand is ook geen probleem.

Op een aantal Samebikes zitten inderdaad geen versnellingen en dit heeft een aantal voordelen. Het fietst eenvoudiger, heeft minder onderhoud nodig, geen last van haperende versnellingen en de bikes zijn minder zwaar. De fixed gear serie is prima geschikt voor vlak en heuvelachtig terrein. Speciaal ontwikkeld voor stadsverkeer, openbaar vervoer, woon- werk verkeer, boot bezitters en mensen die een ebike willen met een eenvoudige bediening.


De accu is een belangrijk onderdeel van je elektrische fiets. We kunnen ons dan ook goed voorstellen dat je met vragen zit, als je je e-bike gaat gebruiken. We hebben een aantal hele belangrijke tips voor je op een rij gezet. ​

Moet ik mijn accu altijd helemaal leeg rijden? Nee, juist niet. bij oude typen batterijen was er vaak wel sprake van dat de accu 'lui' werd als je deze niet leeg reed, maar bij Li-ion accu's geldt dat geheugen effect niet. Sterker nog, de accu slijt sneller als je deze keer op keer leeg rijdt. Vanaf 20% restcapaciteit of hoger kan je het beste weer gaan opladen..

Moet ik mijn accu altijd tot 100% opladen? Nee, juist niet. Het ideale laadschema is tussen 20% en 80%: dan laadt de accu het snelst op en treedt de minste slijtage op. Hoe korter de accu aan de lader moet, hoe beter het is. Aangezien tot 20% en tussen 80% en 100% lang duurt om te laden, treedt er op dat moment extra slijtage op. ​

Mijn fiets gaat ineens een stuk langzamer dan eerst, hoe kan dat? Om de accu te beschermen tegen ontlading zal de controller van de fiets minder stroom vragen naarmate de accu leger wordt. Hierdoor kom je niet snel met een lege accu te staan. Zodra de accu onder de 40% komt, worden de prestaties minder, en vooral onder 20% zul je dit merken. Daarom raden we aan om tussentijds de accu bij te laden en nooit onder 20% te laten komen. Tussen 40% en 100% geeft de fiets ook het meeste vermogen.

Ik heb net mijn nieuwe e-bike ontvangen. Moet ik meteen gaan rijden of moet ik de accu opladen? Wanneer je je e-bike krijgt, is de accu niet volgeladen: accu's worden namelijk nooit volgeladen bewaard. Wil je je eerste ritje rijden? Laad dan de accu goed op, tot het lampje op de lader groen is.

Ik kan toch beter niet te vaak tussentijds laden want dat geldt als een complete laadcyclus? Nee, juist niet. bij Li-ion accu's geldt dat alle korte laadmomenten bij elkaar worden opgeteld tot 100%, dan pas is er 1 laadcyclus verstreken.

Het seizoen is voorbij, de fiets gaat voor een winterslaap de schuur in. Wat doe ik met mijn accu? Het is belangrijk dat je je accu op de juiste manier bewaart, als hij niet in je fiets zit. Met name temperatuur en vocht zijn bepalend voor de conditie van je accu. Leg je accu daarom niet in direct zonlicht of op een verwarmingsinstallatie, maar op een droge plek met een stabiele temperatuur. De ideale temperatuur voor het bewaren van een fietsaccu is rond kamertemperatuur (15-25 C). Te koud of te heet zorgt voor mindere prestaties. Haal de accu uit je fiets en laad hem op tussen 50% en 70%, en leg de accu op een droge plek op kamertemperatuur. Check om de 2 maanden of de accu moet worden bijgeladen.

De actieradius is een moeilijk woord voor iets heel makkelijks: hoe ver je met een volle accu kunt fietsen. Dit hangt - behalve van de capaciteit van de accu - van allerlei factoren af. Lees hier meer over de actieradius en welke factoren die beinvloeden. Vaak hebben leveranciers de accu getest onder ideale omstandigheden, zodat de actieradius hoog uit valt. In de praktijk blijkt die maximale actieradius niet altijd haalbaar. Zo kan het dus lijken of je accu niet in orde is, terwijl in de praktijk de accu prima werkt, maar er andere factoren mee spelen. ​

Ik haal niet de beloofde actieradius, wat is er aan de hand? De actieradius is van heel veel aspecten afhankelijk. Het gaat niet alleen om de batterij capaciteit, maar ook om de energie die de fietser zelf levert, het schakelgedrag, het gewicht van de fietser, de omgevingsfactoren, de temperatuur, de staat van de fiets en de staat van de batterij. De actieradius die we bij een product in een tabel tonen, geldt voor optimale omstandigheden, voor een nieuwe batterij en nieuwe afgestelde fiets, op basis van dat de fietser zelf ook energie levert.

Waarom neemt de actieradius in verhouding meer af dan de accucapaciteit bij gebruik? Een e-bike met volle accu kan meer vermogen leveren dan met een lege accu: de motor en accu communiceren constant met elkaar en zodra de accu wat minder capaciteit heeft gaat deze wat zuiniger om met zijn energie en levert dus minder aan de motor. Hierdoor zal je e-bike minder krachtig aanvoelen. ​

Waarom red ik niet meer hetzelfde aantal kilometers als toen mijn fiets splinternieuw was? De normale slijtage van een accu, afhankelijk van hoe de accu is gebruikt, is tot 20% per jaar. Hierdoor is een accu gemiddeld na een jaar of 5-6 eigenlijk "versleten". Dit merk je aan een afnemende actieradius net als bij je telefoon die na verloop van tijd geen dag meer gebruikt kan worden zonder lader.

De elektrische fietsen van Samebike hebben kwalitatief goede onderdelen. Het zijn doorontwikkelde modellen waar de kinderziektes uit zijn gehaald. Een goedkopere afmontage heeft in de praktijk ook vaak meer onderhoud nodig.

Het basis onderhoud zoals het smeren van de ketting, derailleur en cassette doet u met een droge Teflon spray. Met een droge smering hecht vuil zich veel minder makkelijk, waardoor minder vervanging/onderhoud nodig is. Gebruik een natte doek om vuil wat zich aanhecht aan de fiets regelmatig te verwijderen.

De mechanische onderdelen (ketting, remmen, banden, etc.) zijn makkelijk te verkrijgen / vervangen door een lokale fietsenmaker. Mensen die fietsen kunnen repareren zullen onze fietsen prima kunnen onderhouden.

​ De elektrische onderdelen (accu, display, motor, etc.) van onze ebikes hebben geen onderhoud nodig. Het werkt of het werkt niet. Deze onderdelen zijn op afstand ook makkelijk te vervangen. Als er bijvoorbeeld eens een display of accu/batterij stuk is of moet worden vervangen, sturen we u een nieuwe op die u eenvoudig kunt inpluggen en dan is de fiets weer klaar voor gebruik.

​ Wij leveren onze e-bikes daarnaast met een jaar garantie op mechanica en elektronica. Mocht er onder garantie onderhoud nodig zijn dan komen we de fiets bij u afhalen, de noodzakelijke reparaties uitvoeren en de fiets weer thuis bij u afleveren.

​ Mocht u vragen hebben over onderhoud dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

De binnenstad is steeds moeilijker te bereiken. Het autogebruik wordt ontmoedigd, parkeerplekken zijn duur. Het openbaar vervoer is druk, tijdsgebonden en je kunt niet overal komen. Hoe kom je nu eenvoudig de stad in? Wij hebben de oplossing: de elektrische (vouw)fiets. De vouwfiets is eenvoudig mee te nemen in auto en trein (gratis), mag overal de weg op en is prima geschikt voor woon werk verkeer.

De NL - 20LY (Turbo) is bijvoorbeeld zo'n interessant model. Deze fiets is uiteraard vouwbaar, hij is lichtgewicht (23KG zonder batterij), een 250W motor in het achterwiel en rijdt heel comfortabel. Kortom een prima smart mobility oplossing (en ook nog eens heel groen).

Helaas, wij brengen doorlopend nieuwe modellen uit en daarom staat onze documentatie online op www.samebike.nl.

Het hangt een beetje af van de uitvoering en het model van uw bestelling, maar meestal vanuit voorraad. De levertijd is dan 6-8 werkdagen. We hebben ons eigen Europese Warehouse, waar we voorraad aanhouden. Aangezien we E-bikes produceren in onze eigen fabriek, is onze doorlooptijd veel korter dan bij anderen. Ook hebben we zojuist de Europese zijde route geintegreerd, de treinreis China - Polen duurt 16 dagen, om zodoende nog sneller te kunnen leveren.

Dat kan zeker, maar alleen voor bestaande klanten die hun framenummer hebben gekoppeld aan hun naam en dus onder onze garantie bepalingen vallen. Reserve onderdelen, zoals Accu's, LED schermen, Controllers, Motoren, Crankshafts enz... zijn bijna altijd op voorraad, en als u ze nodig heeft, kunnen we u deze voor een zeer scherpe prijs aanbieden.

Wij leveren onze e-bikes met 5 jaar garantie op het frame, 1 jaar garantie op electronica, accu, controller en LCD-scherm en 1 jaar garantie op het mechanische gedeelte en draaiende en bewegende delen. Mocht er onder garantie groot onderhoud nodig zijn, dan kunnen we de fiets bij u afhalen, de noodzakelijke reparaties uitvoeren en de fiets weer thuis bij u afleveren. Detail informatie kunt u vinden op deze pagina: garantie.

Al onze fietsen komen met lithium-ion batterijen en cellen van gerenomeerde leveranciers als Samsung, LG en Panasonic.

Voorkom gevaarlijke situaties, elektrocutie, letsel, brand, schade en defecten door:

  • Lader en batterij te behoeden voor kortsluiting.
  • De oplader nooit te openen.
  • Ontvlambare, Brandbare en Explosieve stoffen op veilige afstand van oplader en batterij te houden.
  • Lader en batterij altijd op een koele, droge, schone, stofvrije veilige ondergrond te plaatsen.
  • Nooit iets op de lader en batterij leggen tijdens het opladen.
  • Lader en batterij buiten het bereik van kinderen te houden.
  • Lader en batterij nooit in de directe zon te plaatsen.
  • Sluit altijd eerst de lader aan op de batterij en daarna de stekker aan het stopcontact. De acculader werkt op 110V/230V netspanning middels een regulier stopcontact.
  • De connectiepunt bevindt zich per model op verschillende locaties in de fiets. Er brandt een rood lichtje op de lader wanneer deze oplaadt. Het lampje wordt groen wanneer de batterij vol is.
  • De batterij is van Lithium Polymeer Magnesium, deze mogen na iedere fietsbeurt aan de lader.
  • De batterij laadt de eerste uren het meest, bij lading vanaf 75% gaat het (bij)laden langzamer. Gemiddelde laadtijd bij een vollidig lege batterij is 5 1/2 uur.
  • De lader stopt met laden zodra de batterij vol is. Wanneer de lader klaar is dan mag de lader worden ontkoppeld. De lader heeft een overcharge protectie.
  • Zorg dat de batterij altijd vorstvrij en droog wordt opgeslagen.
  • Wanneer de fiets voor langere tijd niet wordt gebruikt, plaats de geladen batterij buiten de fiets.
  • Het is aan te bevelen de batterij initieel 2 - 3 keer wat verder te ontladen.

Wellicht. Stuur even een mailtje naar info@samebike.nl , en wij nemen per omgaande contact met u op.